Foto: Marco Borggreve
Voor het bestellen van een seizoen abonnement: klik hier
La magia del ‘Duende’
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) |
Delen uit Suite la Triomphante (1727). Arr. Raaf Hekkema. |
Isaac Albéniz (1860-1909) |
Suite Española Op.47 (1886). Arr. Hugo Bouma. |
Primo Ish- Hurwitz (2001-) | 3 Preludes naar El Amor Brujo (2022) I |
Enrique Granados (1867-1916) |
Oriental uit 12 Danzas Espanolas. Arr. Arjan Linker. |
Primo Ish- Hurwitz (2001-) | 3 Preludes naar El Amor Brujo (2022) II |
Traditioneel Catalaans lied. | El Cant del Ocell Arr. Arjan Linker. |
Amadeo Vives (1871-1932) |
Doña Francisquita (1923). Arr. Hugo Bouma – Fandango |
Tomás Luis de Victoria (1548-1611) |
Jesu dulcis memoria. Arr. Dianto Rietkwintet. |
Manuel de Falla (1876-1946) |
La vida breve/het korte leven. Arr. Arjan Linker. Danse Espagnole. |
Xoan Montes Capón (1840-1899) |
Negra sombra/zwarte schaduw (1892). Arr. Max Knigge. |
Primo Ish- Hurwitz (2001-) | 3 Preludes naar El Amor Brujo (2022) III |
PAUZE | |
Manuel de Falla (1876-1946) |
Delen uit El Amor Brujo/ Heksenliefde (1915). Arr. Hugo Bouma |
Identidades: la magia del duende is een programma, voornamelijk gebaseerd op Spaanse muziek. Duende is niet iets tastbaars maar iets wat je kunt ervaren. Het wordt vaak geassocieerd met Spaanse kunst en het probeert de magie weer te geven die van nature tijdens een voorstelling ontstaat. Duende is een begrip dat verder gaat dan de rede, dat direct appelleert aan de emoties die de artiest tijdens het optreden oproept bij het publiek.
De muziek strekt zich uit van de Spaanse Renaissance tot het Nationalisme van de 20e eeuw en presenteert niet alleen de meest populaire folklore uit dit land, maar ook interessante Spaanse muziek die niet zo vaak in Nederland wordt uitgevoerd. Het is gebaseerd op “El Amor Brujo” en leidt het hele programma naar dit laatste stuk. Het is verdeeld in drie delen die gedurende de hele show zullen worden uitgevoerd. Het karakter van dit stuk staat in contrast met de rest van de muziek die tijdens het concert wordt gespeeld, hoewel enkele Spaanse motieven te herkennen zijn. Identidaden wordt gepresenteerd met een combinatie van muziek met scenografie en met fragmenten van een voorstelling, gegeven door Federico García Lorca in 1933 genaamd ‘Juego y Teoría del Duende’, waarin hij zijn persoonlijke opvatting van Duende uitdroeg.
Maria González Bullón – hobo
Ovidius Marti Garasa – saxofoon
Maria Losada Burgo – fagot
Erick Steven Rojas Toapanta – basklarinet
Maria Luisa Olmos Ros – klarinet
De vijf rietblazers, afkomstig uit alle uithoeken van Spanje, geven een bloemlezing van het beste dat Spanje op het gebied van muziek heeft voortgebracht. Ze halen hun muziek uit kerken en kroegen en zetten elke regio in het zonnetje. Eerder wonnen ze al het Amsterdamse Grachtenfestival. Uit het juryrapport: “Vijf dynamische musici met gevoel voor esthetiek en oog voor detail. Over alles is nagedacht, niks wordt aan het toeval overgelaten.” Ze wonnen al de 1e prijs op het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2021 en het Storioni Concours 2021. Het Dianto Reed Quintet trad onlangs op in het TV programma Podium Klassiek en bij Khalid en Sophie.
Ze voltooiden hun masterstudie aan het Conservatorium van Amsterdam en brengen een andere benadering van het traditionele kamermuziekconcert. Met opvallende choreografie door de versmelting van sterke energie- en contrastelementen toe te voegen.
Bij aankoop van toegangskaarten voor een abonnement op 3 concerten tegelijk betaalt u slechts €55,- per persoon.