Laden Evenementen

Matangi Quartet

17 februari 2022 om 20:30

Foto: Studio Van Oostrum

 

Thema

The Usual Suspects.
In deze tijd waar alles een paar clicks binnen hand bereik ligt, in de wirwar van snelle smartphones, pop-up concerten en twitter composities wil Matangi het publiek lostrekken uit deze wereld van prikkels en impulsen en ze laten terugkeren naar de klassieken. Met kennis van de klassieke traditie, geven de Matangi’s een eigentijdse interpretatie van deze klassiekers. Joseph Haydn stond – samen met Mozart en Beethoven – aan de wieg van wat we de Weense klassieke stijl zijn gaan noemen

 

Programma 

  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Adagio en Fuga in c mineur, KV546
  • Joseph Haydn (1732 – 1809) Sonnenaufgang kwartet op. 76 nr. 4 in Bes
  • Franz Schubert (1797 — 1828) Strijkkwartet ‘Rosamunde’ D.804, op. 29 

 

Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio en Fuga. Het Adagio heeft een onheilspellende toon waarbij hoekige uitbarstingen worden afgewisseld met een onaardse stilte. Het contrast met de geometrie van de fuga is een verademing. 1788 was een tijd van belangrijke contrapuntische composities voor Mozart; in dat jaar componeerde hij een vijfstemmige fuga voor de finale van zijn symfonie nr. 41.  Dus mogelijk waren fugale ideeën op dat moment prominent aanwezig in de geest van Mozart.

Joseph Haydn Sonnenaufgang kwartet op. 76 nr. 4 heeft deze bijnaam vanwege het stijgende thema over aanhoudende akkoorden waarmee het kwartet begint. 
Vanaf 1761 was Haydn als kapelmeester verbonden aan het hof van Esterházy. Hier zou hij de grondslagen leggen voor het genre strijkkwartet. Opus 76 nummer 4 is onderdeel van zes strijkkwartetten van Joseph Haydn die zijn gecomponeerd rond 1797 en opgedragen aan de Hongaarse graaf Joseph Georg von Erdödy.  Deze set is een van de bekendste strijkkwartet collecties van Haydn en behoren tot Haydns meest  ambitieuze kamermuziekwerken.

Franz Schubert Strijkkwartet ‘Rosamunde’ D.804, op. 29 werd geschreven in 1824. Het dateert ongeveer uit dezelfde tijd als zijn monumentale  ‘der Tod und das Mädchen’. Het strijkkwartet in A dankt zijn bijnaam “Rosamunde” aan het langzame deel waarvan het thema afkomstig is uit de gelijknamige toneelmuziek. Vanaf 1824 concentreerde Schubert zich grotendeels op instrumentale kamermuziek. Schubert droeg het werk op aan Schuppanzigh, die de eerste violist was van het door Beethoven aangestelde strijkkwartet. Schuppanzigh speelde zelf in de première.

 

Musici

 

Het Matangi Quartet is al 20 jaar een graag geziene gast op Nederlandse en internationale podia. De vier leden Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno, laten zich niet in een hokje plaatsen en wagen zich aan diverse muziekstijlen; van klassiek tot dance en van jazz tot pop. Met deze baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen. Matangi neemt regelmatig deel aan avontuurlijke crossover-projecten en treedt onder meer op met cabaretiers Herman van Veen en Youp van ’t Hek, bandoneonspeler Carel Kraayenhof, jazztrompettist Eric Vloeimans. Matangi deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals in binnen- en buitenland.
‘De kracht van Matangi ligt in de kracht van de groep. We zijn vier onafhankelijke artistieke zielen waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Onstuimig en ongetemd, zo zou ik ons typeren en we kleuren niet binnen de muzikale lijntjes!’, aldus de musici.

Dansen en tegelijkertijd muziek maken, dat is wat vioolspelen voor Maria-Paula Majoor is. Zij is verbonden als hoofdvakdocent viool aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Maria-Paula studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en in Freiburg. Zij vervolgde haar studie aan de Nederlandse Strijkkwart Academie. Spelen met Matangi voelt als thuiskomen voor Maria-Paula waarin zij als primarius al sinds 1999 speelt. ‘Slechts één blik of een klein gebaar is voldoende om elkaar te begrijpen.

Altviolist Karsten Kleijer ontving zijn eerste vioollessen op zijn vijfde en is medeoprichter van het Matangi Quartet. Zijn eigen opleiding genoot hij aan de conservatoria van Groningen, Rotterdam en Den Haag en de Nederlandse Strijkkwartet Academie.

De Nederlands-Boliviaanse violist Daniel Torrico Menacho studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en volgde masterclasses bij grootheden zoals Herman Krebbers en Zakhar Bron. Sinds de oprichting in 1999 zit hij in het Matangi Quartet.

Voor Arno van der Vuurst was de cello ‘liefde op het eerste gezicht’ Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Fred Pot in Den Haag. Na zijn studie verwezenlijkte hij in het Matangi Quartet zijn ambitie om strijkkwartet te spelen op professioneel niveau – als de ultieme vorm van kamermuziek.

 

Seizoenabonnement

Bij aankoop van toegangskaarten voor een abonnement op 3 concerten tegelijk betaalt u slechts € 52,50 per persoon. Bovendien ontvangt u per bestelling één extra toegangskaart.  Deze abonnementen kunnen uitsluitend worden gekocht via het bestelformulier. Voor het bestellen van een abonnement: klik hier

Alle concerten
  1. Martijn Cornet en het Ragazze Quartet

    28 oktober 2021 om 20:30
  2. Floor Le Coultre en Maarten den Hengst

    25 november 2021 om 20:30
  3. Matangi Quartet

    17 februari 2022 om 20:30
  4. Pianotrio 258

    24 maart 2022 om 20:30
  5. Duo Macondo

    28 april 2022 om 20:30
Seizoenabonnement

Bij aankoop van toegangskaarten voor een abonnement op 3 concerten tegelijk betaalt u slechts € 52,50 per persoon. Bovendien ontvangt u per bestelling één extra toegangskaart.

Bestellen