Laden Evenementen

Pianotrio 258

24 maart 2022 om 20:30

Foto Ronald Knapp.

 

Programma

  • Johannes Brahms (1833 – 1897) – Trio nr. 1 opus 8
  • Arvo Pärt (1935) – Mozart Adagio
  • Dmitri Sjostakovitsj (1906 – 1975) – Trio 2 opus 67

 

Brahms trio voor piano, viool en cello nr. 1 opus 8 werd voltooid in januari 1854, toen de componist nog maar twintig jaar oud was. Van dit pianotrio produceerde Brahms in de zomer van 1889 een herziene versie. Deze Neue Ausgabe ging in première op 10 januari 1890 in Boedapest en is gepubliceerd in februari 1891. Opmerkelijk genoeg wachtte Brahms zo’n 36 jaar voordat hij wijzigingen aanbracht die het werk “niet zo somber zouden maken als voorheen”. De oorspronkelijke versie van 1853 was veel langer dan de latere revisie.
Mozart-Adagio (1992) van Arvo Pärt werd gecomponeerd ter nagedachtenis aan een vriend, Oleg Kagan, en een van de belangrijkste violisten van Rusland. Kagan had een affiniteit met de muziek van Mozart en Pärt herdenkt de violist door het werk van de jeugdige Mozart te bewerken, het Adagio uit de Sonate K. 280. Pärt’s benadering van het originele werk is voorzichtig en respectvol zodat er een spirituele ontmoeting ontstaat tussen de 18e en 20e eeuw. Aan het origineel voegt de componist een bescheiden inleiding, intermezzo en coda toe.Ter nagedachtenis aan Oleg Kagan.
Trio 2 opus 67 van Dmitri Sjostakovitsj was opgedragen aan de goede vriend van Sjostakovitsj, Ivan Sollertinsky, een voortreffelijk muzikant, die op 41-jarige leeftijd was overleden. Het werk ging in première in Leningrad op 14 november 1944. Het stuk bestaat uit vier delen.


Musici

  • Lestari Scholtes – piano
  • Eduardo Parades Crespo – viool
  • Leonard Besseling – cello

 

Drie bevlogen musici met een rijke kamermuziek historie in binnen- en buitenland.
Trio 258 vormde zich in 2015 in de sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Op datzelfde adres werd tevens de cello van Leonard gebouwd door vioolbouwer Matthieu Besseling, zijn vader. Geïnspireerd door hun gedeelde passie voor kamermuziek, zijn de leden van Trio 258 voortdurend samen op zoek naar een zo krachtig mogelijke verbinding met de muziek én met hun publiek. In dit onderzoek schuwen zij het persoonlijke niet; verkennen zij vanuit grenzen van intimiteit en kwetsbaarheid hun liefde voor het repertoire. Het trio zoekt het eigen geluid, geïnspireerd op een meer romantisch klankideaal van weleer. Daarbij focust het trio zich met name op de romantiek, een periode waarbij zeker in vergelijking met de barok en het classicisme, de authentieke uitvoeringspraktijk nog minder vaak wordt uitgelicht. Juist uit deze periode bestaan er nog geluidsopnames waaruit in zekere mate af te leiden is hoe er in die tijd gespeeld werd. Daarnaast spelen Eduardo en Leonard net zoals de strijkers uit de romantiek op darmsnaren; snaren die sneller ontstemmen, met een grotere uitdaging om te bespelen, maar die wel meer mogelijkheden geven op het gebied van klankkleur en articulatie.


Lestari Scholtes trad op in vijf continenten en gaf vele concerten in Nederland. Zij soleerde met onder meer het Residentie Orkest en het Brabants Orkest. In kamermuziekverband trad zij op met onder andere Rosanne Philippens, Daniel Rowland en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Lestari begon op zevenjarige leeftijd met pianoles en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij is inmiddels regelmatig jurylid bij (inter)nationale concoursen en gaf masterclasses wereldwijd. Lestari is artistiek en zakelijk leider van de serie Vrienden van de Kamermuziek te Amsterdam, het Pianoduo Festival Amsterdam en het Kamermuziekfestival Schoorl. Sinds 2018 is zij programmeur bij het Grachtenfestival.

Leonard Besseling studeerde in 2011 aan Conservatorium van Amsterdam bij Godfried Hoogeveen. Op vijftienjarige leeftijd werd hij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. In kamermuziekverband is Leonard zeer actief zowel met Camerata RCO, met het Reizend Muziekgezelschap en met het pianotrio. Hij volgde vele cursussen in binnen- en buitenland, internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. Hij is medeoprichter en artistiek leider van Club Classique. Hij bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Matthieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam.

De Boliviaanse/Braziliaanse violist Eduardo Paredes begon zijn muzikale studies in Bolivia. Op 14-jarige leeftijd ontving hij een studiebeurs van de Rotary Club die het mogelijk maakte om in Nederland te studeren en te wonen, waar hij vervolgens studeerde bij Hans Scheepers, Ofer Falk, Gordan Nikolic, Joan Berkhemer en in 2010 afstudeerde met een Master of Music-graad. Hij werd gecoacht door o.m. P. Vernikov en D. Ferschtman en van de leden van de Vermeer, Fine Arts, Alban Berg en Parkanyi kwartetten. Eduardo trad op in verschillende landen in Zuid-Amerika, Europa, Afrika, China en Thailand, als kamermusicus en als solist.

 

Seizoenabonnement

Bij aankoop van toegangskaarten voor een abonnement op 3 concerten tegelijk betaalt u slechts € 52,50 per persoon. Bovendien ontvangt u per bestelling één extra toegangskaart.  Deze abonnementen kunnen uitsluitend worden gekocht via het bestelformulier. Voor het bestellen van een abonnement: klik hier

Alle concerten
  1. Matangi Quartet

    17 februari 2022 om 20:30
  2. Pianotrio 258

    24 maart 2022 om 20:30
  3. Duo Macondo

    28 april 2022 om 20:30
Seizoenabonnement

Bij aankoop van toegangskaarten voor een abonnement op 3 concerten tegelijk betaalt u slechts € 52,50 per persoon. Bovendien ontvangt u per bestelling één extra toegangskaart.

Bestellen